La Educación para el desarrollo: claves para su comprensión
Education for development: the key to understanding
QRCode
Compartir este ítem
Citación
Fecha
2016-07-05
Autor
Pérez Pérez, Itahisa
Publicador
Universidad Militar Nueva Granada
Palabras claves
desarrollo; educación para el desarrollo; cooperación; investigación; conciencia crítica
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
En este artículo presentamos un recorrido general por los orígenes de los desequilibrios sociales, como punto de partida del desarrollo, abordando conceptos y teorías sobre el mismo; e inevitablemente definimos conceptos afines como el subdesarrollo, ecodesarrollo o el mal desarrollo. No obstante, hablar de educación es hablar de desarrollo y de bienestar, por lo que abordamos aspectos clave del estado de bienestar y el concepto de la desigualdad. Terminamos afrontando la educación para el desarrollo, entendida como una estrategia de intervencióndentro de la cooperación internacional al desarrollo.
Abstract
This article presents a general tour of the origins of social imbalances, as a starting point of development, addressing concepts and theories about it. Inevitably we define related concepts such as underdevelopment, eco-development or bad development. However, talking about education is speak of development and welfare, so we address key aspects of the welfare state and the concept of inequality. We ended up facing education for development, understood as an intervention strategy within international cooperation to development.Education for development has different and varied areas of application as it can depart from other agents and be assigned to different target groups. These features indicate a multiplicity of actors in education for development, so it is necessary to ensure and promote a framework of coherence between policies, strategies and actions of education of the different figures involved that the Master Plan should collect.
Enlace al recurso
http://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/1964https://doi.org/10.18359/reds.1964
Fuente
Education and Social Development Journal; Vol. 10 No. 2 (2016); 196-215Revista Educación y Desarrollo Social; Vol. 10 Núm. 2 (2016); 196-215
Revista Educação e Desenvolvimento Social; v. 10 n. 2 (2016); 196-215