Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/14790
Title: Análisis diagnóstico del proceso de elección de la modalidad técnica, que realizan los estudiantes al ingresar a grado décimo en las Instituciones Educativas Oficiales que ofrecen esta opción en el municipio de Cajicá Cundinamarca.
Title in english: Diagnostic analysis of the election process of the art form, performed by students upon entering tenth grade in the Official Educational Institutions that offer this option in the Cajicá Cundinamarca.
Author: Ramírez Romero, Cristian Alfredo
Date: 20-Sep-2016
Site: Campus UMNG
Abstract: Esta investigación fué realizada en tres colegios de Cajicá que en la actualidad tienen convenios de articulación con la educación media técnica y el servicio nacional de aprendizaje SENA, de acuerdo a lo establecido en el artículo 5 de la ley 115 de 1994. Y cuyo objetivo es comprender los factores que participan en la toma de decisión para la elección de modalidad técnica vocacional por parte de los estudiantes de grado décimo en dichas Instituciones. Específicamente se buscó identificar el proceso de orientación vocacional realizado en las instituciones; IED Capellanía, IED Pompilio Martínez e IED San Gabriel. Describir el proceso de orientación vocacional para la elección de modalidad, los factores que participan en la toma de decisión, las condiciones necesarias para que la elección produzca buenos resultados académicos y por ultimo identificar las necesidades de transformación de estos procesos. La recolección de información se realizó en tres sesiones mediante el uso de un cuestionario de pregunta abierta a 194 estudiantes distribuidos así; 52 estudiantes de la Institución Educativa Departamental Capellanía, 57 estudiantes pertenecientes a la Institución Educativa Departamental San Gabriel y 85 estudiantes pertenecientes a la Institución Educativa Departamental Pompilio Martínez. Además de esto se desarrolló un test basado en la teoría de Jhon L. Holland sobre la interacción y el ambiente, que busca identificar las preferencias que los estudiantes tienen respecto a las diferentes actividades y oficios existentes actualmente, con miras en su desarrollo académico y laboral de su proyecto de vida. La investigación se realizó con un enfoque mixto. Además, se entrevistaron a 4 docentes de modalidad técnica pertenecientes al proceso que se estaba investigando.
Abstract: The present investigation carried out in three schools of Cajicá that at the present time have articulation agreements with the technical half education and the national service of learning SENA, according to that settled down in the article 5 of the law 115 of 1994. And whose objective is to understand the factors that participate in the taking of decision for the election of vocational technical modality on the part of the students of grade tenth in this Institutions. Specifically was looked for to identify the process of vocational orientation carried out in the institutions; IED Capellanía, IED Pompilio Martínez and IED San Gabriel. To describe the process of vocational orientation for the election of modality, the factors that participate in the taking of decision, the necessary conditions so that the election produces good academic results and for I finish to identify the necessities of transformation of these processes. The gathering of information was carried out in three sessions by means of the use of a question questionnaire open to 194 students distributed this way; 52 students of the institution educational departmental Capellanía, 57 students belonging to the institution educational departmental San Gabriel and 85 students belonging to the departmental educational institution Pompilio Martínez. Besides this a test was developed based on the theory of Jhon L. Holland on the interaction and the atmosphere that it looks for to identify the preferences that the students have at the moment regarding the different activities and existent occupations, with aims in its academic and labor development of its project of life. This contributed him a mixed focus to the investigation. They also interviewed at 4 educational of technical modality belonging to the process that was investigating.
Keywords LEMB: EDUCACION TECNOLOGICA
SERVICIO NACIONAL DE APRENDIZAJE. SENA
ORIENTACION PROFESIONAL
ORIENTACION ESTUDIANTIL
Appears in Collections:Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RamirezRomeroCristianAlfredo2016.pdf3.53 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.