Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/15563
Title: Competencia comunicativa en estudiantes de III y VI semestre de Instrumentación Quirúrgica de la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud.
Title in english: Communicative competence in technical surgery in III and VI semester students of Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud
Author: Chaparro Serrano, María Fernanda
Date: 23-Jan-2017
Site: Calle 100
Abstract: Esta investigación fue realizada con el objetivo de determinar el nivel de desempeño de la competencia comunicativa en los estudiantes de III y VI semestre de instrumentación quirúrgica de la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, esto con la finalidad de realizar una reflexión que permita generar o fortalecer las estrategias pedagógicas en el proceso de formación. El diseño se fundamentó a través del paradigma hermenéutico de la corriente filosófica de Gadamer, con una investigación mixta de tipo descriptivo con triangulación concurrente, aplicada a la población de estudiantes de instrumentación quirúrgica, con un muestreo intencional a los estudiantes de III y VI semestre respectivamente. Esta se fundamentó en la categoría de la competencia comunicativa y las subcategorías de las competencias lingüística, sociolingüística, discursiva y pragmática. El resultado de esta investigación evidencia que el nivel de desempeño de la competencia comunicativa de los estudiantes de III y VI semestre de instrumentación Quirúrgica fue aceptable, por cuanto se encuentran errores significativos en la comprensión lectora, la escritura y la oralidad, siendo los más recurrentes la mala ortografía, la ausencia de signos de puntuación, el poco contenido léxico del área de la salud, el discurso refleja confusión y la comprensión de información es incompleta o parcial. Cabe precisar que los estudiantes de III semestre demuestran mejores resultados en la comprensión lectora y la escritura, a su vez los de VI semestre se perciben más hábiles en el desarrollo de la oralidad. Lo anterior demuestra la importancia de fortalecer la formación de la competencia comunicativa en los estudiantes.
Abstract: The present research was done in order to determine the level of surgical technology student´s performance of III and VI semester of Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud in the communicative competence. This, with the goal to make a reflection that allows generating or making stronger the pedagogical or didactical strategies in the formation process. The design was based on the hermeneutical paradigm from the philosophical current of Gadamer with a mixed research of descriptive type with concurrent triangulation, applied to the population of students of surgical technology with an intentional sample to the students of III and VI semester respectively. This was based on the category of communicative competence and the subcategories of the linguistic, sociolinguistic, discursive and pragmatic competences. The result of this research makes clear that the level of surgical technology students´ performance of III and VI semester of communicative competence was acceptable, therefore meaningful errors are found in the reading comprehension, writing and speaking, becoming misspelling the most repetitive, the lack of punctuation marks, the poor health lexical content, the speech shows misunderstanding and the information comprehension is incomplete or partial. I have to emphasis that students of III semester show better results in reading and writing comprehension, at the same time students of VI semester seem to be more skillful in the speaking skill. All this shows the importance of strengthen the formation of the communicative competence among these students.
Keywords LEMB: COMUNICACION EN EDUCACION
COMPETENCIAS EN EDUCACION
LINGUISTICA
Appears in Collections:Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ChaparroSerranoMariaFernanda2017.pdfTrabajo de grado4.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.