Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/16086
Title: Evolución de los modelos de asociatividad empresarial y de economía colaborativa en Colombia
Title in english: Evolution of the models of Business and the Collaborative Economics in Colombia
Author: Duarte Castañeda, Jenny Rocio
Date: 24-Apr-2017
Site: Calle 100
Abstract: Las nuevas tendencias de la economía se están basando en el arte del compartir, en Colombia las pymes se están apoyando en modelos de colaboración interempresarial para aumentar o mejorar su productividad y competitividad bajo enfoque del modelo de Asociatividad empresarial o economía colaborativa. Sin embargo, cabe aclarar que estos dos modelos han surgido a raíz de las crisis económicas, y sumado a la falta de financiamiento Público, generando la necesidad en las pymes de trabajar de modo colaborativo, con el fin de crear una ventaja competitiva sostenible. El objetivo de este documento es describir los modelos de economía colaborativa (donde se destacan la información en plataformas tecnológicas y el compartir recursos infrautilizados) y como estos se relacionan con los modelos de Asociatividad tradicionales, de estos últimos se explora cuáles son sus formas de asociación, haciendo énfasis en el Cluster como modelo de Asociatividad más promovido en los últimos años en Colombia.
Abstract: Recent trends of economy are based on the art of sharing, in Colombia the PYMES are considering models of inter-enterprise collaboration to increase or improve the productivity and competitiveness under the approach of model of associative enterprise or collaborative economy. However, it is important to highlight that these two models have appeared due to the economy crises, and moreover the lack of public funding, generating that PYMEs need to work collaboratively, to create a sustainable competitive advantage. The objective of this document is to discover collaborative models of economy (in which the information in technological platforms are remarkable as well as sharing untapped resources) and how those have a relation with traditional models of partnership. Of these ones, the associative forms are explored, highlighting the cluster as one of the most promoted models of partnership during the last years in Colombia.
Keywords LEMB: ECONOMIA SOLIDARIA
ASOCIACIONES DE COMERCIANTES
Appears in Collections:Administración de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DuartecastañedaJennyRocio2017.pdfMonografía de Grado1.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.