Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/16124
Title: Estudio de las percepciones de los estudiantes del colegio La Giralda de la localidad 3ra de Santafé, sobre la música y la clase de música de la institución.
Title in english: Study of the perceptions of the students of the school La Giralda of the locality 3ra of Santafé, on the music and the class of music of the institution.
Author: Duarte Guayambuco, Yulibeth
Date: 20-Apr-2017
Site: Calle 100
Abstract: Muchos problemas que se presentan en las instituciones públicas de educación básica y media en Colombia, pueden hallar solución en la investigación social. El alto número de estudiantes por aula, la falta de recursos, la falta de acompañamiento familiar, las dificultades actitudinales y de convivencia, los diferentes riesgos que enfrentan los niños y jóvenes de la actualidad, son algunas de las motivaciones para el desarrollo del presente trabajo de investigación. Este documento da a conocer las fases de desarrollo de una investigación que busca enriquecer los procesos de enseñanza y aprendizaje de la música, en una institución educativa de Bogotá D.C. Los resultados de la investigación realizada en 2016, hablan sobre las percepciones de los estudiantes a partir de su interacción con la música y a partir de sus experiencias de clase y cómo el conocimiento de éstas, pueden influir en el mejoramiento de las prácticas educativas musicales en básica y media. En primera instancia se realiza una pesquisa teórica a partir de seis categorías de análisis, en función de las cuales se estructura y aplica el instrumento de investigación. Seguidamente se realiza un análisis simple, un análisis compuesto y una discusión, a fin de triangular la valiosa información recolectada. Finalmente se plantea un capítulo de conclusiones y uno de recomendaciones pedagógicas, tendientes a impactar positivamente los procesos de enseñanza y aprendizaje de la música en la institución, así como a fortalecer y ampliar los alcances del programa curricular que se viene desarrollando. El conocimiento de las diferentes relaciones que establecen los estudiantes con la música, la valoración de sus experiencias significativas, sus gustos y expectativas, permiten reconocer las fortalezas y posibilidades de mejora de la educación musical. Como resultado se espera aportar a la transformación de los procesos educativos de tal manera que sean actualizados, atractivos para los estudiantes y que den apertura a la superación de los problemas aquí planteados.
Abstract: Many problems presented in public institutions of basic and high education in Colombia, can find solutions in social research. The high number of students per classroom, lack of resources, lack of family support, attitudinal and coexistence difficulties, different risks faced by children and young people today, are some of the motivations for the development of the present investigation work. This document presents the development phases of a research that seeks to enrich the processes of teaching and learning of music in an educational institution in Bogotá D.C. The results of the research conducted in 2016, talk about students' perceptions to from their interaction with music and from their experiences of class and how the knowledge of these, can influence the improvement of musical education practices in the basic and high music education. Firstly, a theoretical research is carried out from six categories of analysis, on which basis the research instrument is structured and applied. A simple analysis, a composite analysis and a discussion are develop in order to triangulate the valuable information collected. Finally, a chapter of conclusions and one of pedagogical recommendations are proposed, with a view to positively impact on the teaching and learning processes of music in the institution, as well as to strengthen and broaden the scope of the curricular program being developed. Knowledge of the different relationships that students establish with music, appreciation of their significant experiences, their tastes and expectations, recognize the strengths, weaknesses and possibilities of improving musical education. As a result, we hope to contribute to the transformation of educational processes in such a way that it was updated, attractive to students and open to overcome the problems raised here.
Keywords LEMB: MUSICA - ENSEÑANZA
EDUCACION SECUNDARIA - MUSICA
Appears in Collections:Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DuarteGuayambucoYulibeth2017.pdfTrabajo de grado4.46 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.