Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/16126
Title: Los procesos de lectura en la educación superior como estrategia de prevención de la deserción universitaria
Title in english: The processes of reading in higher education as a strategy to prevent university dropout
Author: Santacoloma Montaña, María Del Pilar
Date: 23-Mar-2017
Site: Calle 100
Abstract: Este ensayo argumentativo se orienta a revisar las prácticas de la lectura como proceso de aprendizaje en la educación superior, que buscan potenciar el nivel académico y evitar la deserción estudiantil. Para ello se hizo un primer acercamiento a campo desde un enfoque cualitativo que se combinó con la revisión bibliográfica acerca de las dificultades presentadas por estudiantes de I semestre de Psicología de la Pontificia Universidad Javeriana en la comprensión de textos, como también sobre qué y para qué leen los estudiantes universitarios, acudiendo A fuentes primarias (entrevista a experto en literatura y lingüística) junto a una encuesta a estudiantes de primer semestre y fuentes secundarias a través de estudios realizados en universidades colombianas sobre este tema. De esta manera, se pretende abordar de forma crítica y reflexiva la relación existente entre los resultados que se obtienen en las Pruebas Saber y Saber Pro, las Pruebas Pisa a la luz del desarrollo de competencias que a través de la lectura, el estudiante de I semestre debe apropiar y aplicar para ver en la lectura la herramienta de aprendizaje para la vida.
Abstract: This argumentative essay aims to review reading practices as a learning process in higher education, which seek to promote the academic level and avoid student dropout. For this purpose, a first approach to the field was made from a qualitative encounter that was combined with the bibliographical review about the difficulties presented by first semester students from Psychology of the Pontificia Universidad Javeriana in the understanding of texts, as well as on what and for what the university students read, going to primary sources (an interview with an expert in literature and linguistics) along with a survey of first-semester students and secondary sources through studies conducted in Colombian universities on this topic. In this way, we intend to approach in a critical and reflexive way the relation between the results obtained in the Saber and Saber Pro Tests, the Pisa Tests in the light of the development of competences that through reading, the first semester student must appropriate and apply to see in reading the learning tool for life.
Keywords LEMB: LECTURA
EDUCACION SUPERIOR
DESERCION UNIVERSITARIA
Appears in Collections:Docencia Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SantacolomaMontañaMaría DelPilar2017.pdfEnsayo440.75 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.