Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/16800
Title: Currículo para la paz y el post-acuerdo en los programas de educación superior de la Escuela de Suboficiales “CT. Andrés M. Díaz”
Title in english: Curriculum for peace and post-agreement in the higher education programs of the NCO school “CT. Andres M. Diaz”
Author: Ospina Flórez, Ana María
Date: 25-Jul-2017
Site: Calle 100
Abstract: La Escuela de Suboficiales como institución de educación superior, en cumplimiento de las políticas educativas, implementa procesos de formación militar propios y adecuados para afrontar un mundo en conflicto. Sin embargo, de acuerdo con la coyuntura política y social que experimenta el país, gracias a la firma de los acuerdos para la terminación del conflicto y la búsqueda de la paz, se hace indispensable reflexionar al interior de los procesos de formación militar para determinar el impacto que dicho acuerdo tiene para la formación académica. En este sentido, el trabajo de grado pretende mediante un estudio de caso determinar los ajustes en los lineamientos curriculares que se deberían implementar para que el currículo sea coherente con la nueva realidad política y social de la institución miliar y acorde a la estrategia de la institución militar en cumplimiento de la misión constitucional de defender la integralidad, la soberanía y el territorio nacional y satisfacer las expectativas de los estudiantes de las escuelas de formación militar y las necesidades técnicas respecto a las operaciones aéreas.
Abstract: The Air Force school of NCOs as an institution of higher education, to accomplish the educational policies, implements its own and adequate military training processes to face a world in conflict. However, in accordance with the political and social situation that the country is experiencing, thanks to the signing of the agreements to end the conflict and search the peace, it is necessary to consider to evaluate the processes of military training, in order to determine the impact that the peace agreement will have in the academic training. In this sense, this research, by means of a case study, intends to determine the changes in the curricular guidelines that should be implemented so that the curriculum is coherent with the new political and social reality of the military institution and according to the strategy of the military institution in fulfilment of the constitutional mission of defending the integrality, the sovereignty and the national territory and meeting the expectations of students in military training schools and technical requirements regarding air operations.
Keywords LEMB: CULTURA DE PAZ
EDUCACION PARA LA PAZ
VIOLENCIA
Appears in Collections:Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OspinaFlorezAnaMaria2017.pdfTesis maestria en educación1.66 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.