Orientación del control fiscal frente a la valoración de costos ambientales en Colombia
Guidance on fiscal control against the valuation of environmental costs in Colombia
Citación
Date
2018-06-02Author
Vásquez González, Ana Yamile
Obtained degree
Especialista en Revisoría Fiscal
Especialista en Revisoría Fiscal y Auditoria Internacional
Publisher
Universidad Militar Nueva Granada
Key words
; auditoria fiscal; economia ambiental
Metadata
Show full item record
Documents PDF
Abstract
La valoración de los costos ambientales como principio de la gestión fiscal se encuentra reglamentada por la Constitución Política de 1991, la cual indica en el artículo 267, que uno de los objetivos del ejercicio del control fiscal realizado por las Contralorías, es el de vigilar la gestión fiscal de la administración y de los particulares que manejen fondos o bienes de la Nación, esta vigilancia según la Ley 42 de 1993 permitirá identificar y cuantificar el impacto por el aprovechamiento y afectación de los recursos naturales, así como la efectividad de las medidas implementadas para la protección, conservación y uso sostenible de los mismos.
Las metodologías para que los gestores fiscales incluyan en los proyectos que impliquen la intervención del medio ambiente y de los recursos naturales renovables, están definidas en la guía metodológica para la valoración económica de bienes, servicios ambientales y recursos naturales del Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible, basadas en la definición de un precio de mercado que estime el valor económico de los bienes y servicios ambientales, estableciendo cuantitativa y cualitativamente cambios en la cantidad o calidad de los mismos, según los usos que se marquen por las preferencias de los usuarios, estas evaluaciones implican la valoración de los impactos ambientales de un proyecto, obra o actividad desde su planeación, hasta su terminación cierre o abandono.
Lo anterior indica que las contralorías son garantes respecto al cumplimiento de la protección de los derechos a un medio ambiente sano del cual todas las personas deben gozar, desde su competencia fiscalizadora, propiciando investigaciones fiscales de contenido medio ambiental, las cuales pueden tener incidencias económicas, disciplinarias o penales sobre el respectivo sujeto de control, según el daño ambiental y la capacidad de restauración del sistema ambiental intervenido.
The valuation of environmental costs as a principle of fiscal management is regulated by the Political Constitution of 1991, which indicates in article 267, that one of the objectives of the exercise of fiscal control carried out by the Comptrollerships is to monitor the fiscal management of the administration and individuals who handle funds or goods of the Nation, this surveillance according to Law 42 of 1993 will allow to identify and quantify the impact by the use and affectation of natural resources, as well as the effectiveness of the implemented measures for the protection, conservation and sustainable use of them.
The methodologies for tax managers to include in projects that involve the intervention of the environment and renewable natural resources, are defined in the methodological guide for the economic valuation of goods, environmental services and natural resources of the Ministry of Environment and Sustainable Development, based on the definition of a market price that estimates the economic value of environmental goods and services, quantitatively and qualitatively establishing changes in the quantity or quality thereof, according to the uses that are marked by the preferences of the users, these Evaluations involve the assessment of the environmental impacts of a project, work or activity from its planning, until its completion, closure or abandonment.
The foregoing indicates that the comptroller's offices are guarantors regarding the fulfillment of the protection of the rights to a healthy environment that all persons must enjoy, from their supervisory competence, promoting fiscal investigations of environmental content, which may have economic implications, disciplinary or criminal on the respective subject of control, according to the environmental damage and the restoration capacity of the environmental system intervened.
Collections
- Revisoría Fiscal [220]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Fiscal responsability in Colombia
Correa Gómez, Eugenia; Pinzón Maldonado, Héctor (Universidad Militar Nueva Granada)Fecha:2012-02-01This article attempts to briefly review the managements systems and applicable fiscal control in Colombia, the procedures devised by the legislature to compensate the damages caused to the public purse, and of the current ... -
The origins of contemporary fiscal centralism in intergovernmental relations in mexico (1970-1990)
Moreno Ayala, José Gerardo (Universidad Militar Nueva Granada)Fecha:2015-06-30This paper analyzes the consolidation of fiscal centralism in Mexico from tax reforms that were implemented between 1970 and 1990, contrary to the federal structure of the Mexican Republic. Fiscal centralism emerged from ... -
Fiscal stance and regional economic growth in Colombia
Mendoza Tolosa, Henry Antonio; Campo Robledo, Jacobo (Universidad Militar Nueva Granada)Fecha:2016-06-30This paper studies how public spending has affected the economic activity of the departments in Colombia during the period 2000-2013, from the application of different techniques derived from economic measurement whose ...