Show simple item record

dc.contributorUniversidad Pablo de Olavideen-US
dc.contributorUniversidad Pablo de Olavidees-ES
dc.contributorUniversidad Pablo de Olavidept-BR
dc.creatorPérez Pérez, Itahisa
dc.date2016-07-05
dc.date.accessioned2018-12-06T20:57:23Z
dc.date.available2018-12-06T20:57:23Z
dc.identifierhttps://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/1964
dc.identifier10.18359/reds.1964
dc.identifier.urihttp://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/18328
dc.descriptionThis article presents a general tour of the origins of social imbalances, as a starting point of development, addressing concepts and theories about it. Inevitably we define related concepts such as underdevelopment, eco-development or bad development. However, talking about education is speak of development and welfare, so we address key aspects of the welfare state and the concept of inequality. We ended up facing education for development, understood as an intervention strategy within international cooperation to development.Education for development has different and varied areas of application as it can depart from other agents and be assigned to different target groups. These features indicate a multiplicity of actors in education for development, so it is necessary to ensure and promote a framework of coherence between policies, strategies and actions of education of the different figures involved that the Master Plan should collect.en-US
dc.descriptionEn este artículo presentamos un recorrido general por los orígenes de los desequilibrios sociales, como punto de partida del desarrollo, abordando conceptos y teorías sobre el mismo; e inevitablemente definimos conceptos afines como el subdesarrollo, ecodesarrollo o el mal desarrollo. No obstante, hablar de educación es hablar de desarrollo y de bienestar, por lo que abordamos aspectos clave del estado de bienestar y el concepto de la desigualdad. Terminamos afrontando la educación para el desarrollo, entendida como una estrategia de intervencióndentro de la cooperación internacional al desarrollo.es-ES
dc.descriptionEste artigo apresenta um tour geral das origens de desequilibrios sociais, como ponto de partida o desenvolvimento, Neste artigo apresentamos um percorrido geral pelas origens dos desequilíbrios sociais, como ponto de partida do desenvolvimento, abordando conceitos e teorias sobre o mesmo; e inevitavelmente, definimos conceitos afins, como o subdesenvolvimento, eco- desenvolvimento ou o mau-desenvolvimento. Porém, falar de educação é falar de desenvolvimento e de bem-estar, por isso, abordamos aspectos chave do estádio de bem-estar e o conceito da desigualdade. Acabamos enfrentando a educação para o desenvolvimento, entendida como uma estratégia de intervenção no âmbito da cooperação internacional para o desenvolvimento.A Educação para o Desenvolvimento tem diferentes e variadas áreas de aplicação, já que pode partir de outros agentes e ser destinados a diferentes grupos alvo. Estas características indicam uma multiplicidade de atores na educação para o desenvolvimento, por isso é necessário garantir e promover um quadro de coerência entre as políticas, estratégias e ações de educação dos diferentes atores intervenientes que o Plano Diretor deve coletar.pt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Militar Nueva Granadaes-ES
dc.relationhttps://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/1964/1554
dc.relation/*ref*/• Amín, S. (1990). Maldevelopment. Anatomy of a Global Failure. London: Zed Books.
dc.relation/*ref*/• Argibay, M. y Celorio, G. (2005). La Educación para el Desarrollo. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
dc.relation/*ref*/• Baselga, P; Boni, A. y Ferrero, G. (Coord.) (2000). La Educación para el Desarrollo y las Administraciones públicas españolas. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores.
dc.relation/*ref*/• CONGDE (2005). Educación para el Desarrollo. Una estrategia de cooperación imprescindible. Madrid: Coordinadora de ONG para el Desarrollo España.
dc.relation/*ref*/• Danecki, J. (Ed.) (1993). Insights into maldevelopment. Reconsidering the idea of progress. Warsaw: University of Warsaw, Institute of Social Policy.
dc.relation/*ref*/• Delors, J. coord. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: UNESCO.
dc.relation/*ref*/• Escobar, A. (2009). Una minga para el posdesarrollo. América Latina en movimiento, La agonía de un mito: ¿cómo reformular el ‘desarrollo’?, (445), 26-30.
dc.relation/*ref*/• Latouche, S. (2007). Sobrevivir al desarrollo. Barcelona: Icaria.
dc.relation/*ref*/• Lewin, K. (1973). Action research and minority problems. En Lewin, K., Resolving Social Coflicts: Selected Papers on Group Dynamics (pp. 201 –216). London: Souvenir Press.
dc.relation/*ref*/• López Catalán, L. y López Catalán, B. (2011). Materia 1 Modelos, paradigmas y evolución de la ED. Sevilla: Documento policopiado.
dc.relation/*ref*/• Naciones Unidas (1987). Informe de la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. Informe Brundtland. Oxford: Naciones Unidas.
dc.relation/*ref*/• Naciones Unidas (2000). Declaración del milenio. Recuperado de http://www.un.org/spanish/milenio/ares552.pdf.
dc.relation/*ref*/• Ortega Carpio, Mª.L. (2006). Construyendo una ciudadanía global. Borrador para el Balance de 1996-2006. En III Congreso de Educación para el Desarrollo. Vitoria-Gasteiz.
dc.relation/*ref*/• Pérez-Pérez, I. (2013). Educación para el Desarrollo y Animación Sociocultural: un enfoque desde la participación comunitaria. Global Education Magazine, (2), 69-74. Consultado el 14 de marzo de 2013. Recuperado de http://www.globaleducationmagazine.com/global-education-magazine-2/. UNHCR ACNUR -La Agencia de la ONU para los refugiados-, UNESCO –Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura y con el apoyo de la Oficina de Santiago.
dc.relation/*ref*/• Rist, G. (2002). El desarrollo: historia de una creencia occidental. Madrid: IUDC-La Catarata.
dc.relation/*ref*/• Serrano Mancilla, A. (2010). Análisis de informalidad en Ecuador: recetas tributarias para su gestión. Fiscalidad. Revista Institucional del Servicio de Rentas Internas, primer semestre, (4), 129-261.
dc.relation/*ref*/• Rostow, W.W. (1960). The Stages of Economic Growth, A Non-Communist Manifesto. Londres: Cambridge University Press.
dc.relation/*ref*/• Sampedro, J. L. y Berzosa, C. (1996). Conciencia del subdesarrollo, veinticinco años después. Madrid: Taurus.
dc.relation/*ref*/• Sebastián, L. de (1998). La pobreza en USA. Barcelona: Cristianisme i Justícia.
dc.relation/*ref*/• Slim, H. (1998). ¿Qué es el desarrollo? En Anderson, M., Desarrollo y diversidad social. Barcelona: Icaria.
dc.relation/*ref*/• Sogge, D. (1998). Escenarios y elecciones. En D. SOGGE (ed.) Compasión y cálculo. Un análisis crítico de la cooperación no gubernamental al desarrollo (pp. 21 -48). Barcelona: Icana.
dc.relation/*ref*/• Tortosa, J. M. (2001). El juego global: maldesarrollo y pobreza en el sistema mundial. Barcelona: Icara.
dc.relation/*ref*/• Unceta Satrústegui, K. (2009). Desarrollo, subdesarrollo, maldesarrollo y postdesarrollo. Una mirada transdisciplinar sobre el debate y sus implicaciones, en Carta Latinoamericana. Contribuciones en desarrollo y sociedad en América Latina, abril de 2009, nº 7. Centro Latino Americano de Ecología Social.
dc.rightsCopyright (c) 2016 Revista Educación y Desarrollo Sociales-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEducation and Social Development Journal; Vol. 10, Núm. 2 (2016); 196-215en-US
dc.sourceRevista Educación y Desarrollo Social; Vol. 10, Núm. 2 (2016); 196-215es-ES
dc.sourceRevista Educação e Desenvolvimento Social; Vol. 10, Núm. 2 (2016); 196-215pt-BR
dc.source2462-8654
dc.source2011-5318
dc.subjectEducationen-US
dc.subjectDevelopment; education for development; cooperation; research; critical awarenessen-US
dc.subjectEducaciónes-ES
dc.subjectDesarrollo; educación para el desarrollo; cooperación; investigación; conciencia críticaes-ES
dc.subjecteducaçãopt-BR
dc.subjectDesenvolvimento; educação para o desenvolvimento; cooperação; pesquisa; consciência críticapt-BR
dc.titleEducation for development: the key to understandingen-US
dc.titleLa Educación para el desarrollo: claves para su comprensiónes-ES
dc.titleA educação para o Desenvolvimento: chaves para sua compreensãopt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record