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dc.contributor.authorCaro Piñeres, Manuel Fernando
dc.contributor.authorToscazo Miranda, Raúl Emiro
dc.contributor.authorHernández Rozo, Filadelfia María
dc.contributor.authorDavid Lobo, María Elena
dc.date.accessioned2020-01-08T19:04:41Z
dc.date.available2020-01-08T19:04:41Z
dc.date.issued2009-06-01
dc.identifierhttps://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rcin/article/view/311
dc.identifier10.18359/rcin.311
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10654/33140
dc.descriptionThis article describes a designed model for an educative software based on competences, which presents a vision of developing these applications by combining teaching, learning, pedagogic, didactic and multimedia and software engineering components. The suggested model consists of five phases that describes step by step the process to be taken into account for the creation of an educative software. The initial phase, is the description of an educative design, which analyzes the educational needs, here are presented the learning objectives and outlines the competences that seek to develop the application. The design of these sub-phases are the following: content design, pedagogic design and learning design. The competences are the key point that involve the development of this model, which are essential for carrying out the steps to follow up the computational design and multimedia design, these are essential for the analysis and modeling software, and for the system man-machine communication. In the production stage the produced components are assembled or collected, according to the case. The last stage of the model is the implementation stage, where testings are done too rigorously assessing the performance of the software, in the contexts for which it was designed.eng
dc.descriptionEl presente artículo describe un modelo de diseño de software educativo basado en competencias, el cual presenta una visión integral del desarrollo de estas aplicaciones mediante la combinación de componentes pedagógicos, didácticos, multimediales y de ingeniería de software. El modelo sugerido se compone de cinco fases que detallan paso a paso los aspectos que se deben tener en cuenta para la creación de software educativo. La fase inicial constituye la descripción del diseño educativo, en la cual se analiza la necesidad educativa, se plantean los objetivos de aprendizaje y se describen las competencias que se pretenden desarrollar con la aplicación; del diseño de éstas resultan las siguientes subfases: diseño de contenidos, diseño pedagógico y diseño de aprendizaje. Las competencias son el aspecto fundamental que abarca el desarrollo de este modelo, las cuales son primordiales para la realización de las fases a seguir conformadas por el diseño computacional y el diseño multimedial, estas se encargan del análisis y modelado del software, y del sistema de comunicación hombre-máquina. En la fase de producción se ensamblan los componentes elaborados o recolectados, según el caso. La última fase es la de aplicación, donde se hacen las pruebas de rigor para evaluar el desempeño del software en los contextos para los que fue desarrollado.spa
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Militar Nueva Granadaspa
dc.rightsDerechos de autor 2016 Ciencia e Ingeniería Neogranadinaspa
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0spa
dc.sourceCiencia e Ingenieria Neogranadina; Vol 19 No 1 (2009); 71-98eng
dc.sourceCiencia e Ingeniería Neogranadina; Vol. 19 Núm. 1 (2009); 71-98spa
dc.sourceCiencia e Ingeniería Neogranadina; v. 19 n. 1 (2009); 71-98por
dc.source1909-7735
dc.source0124-8170
dc.titleDesign of educational software based on skillseng
dc.titleDiseño de software educativo basado en competenciasspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.relation.referenceshttps://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rcin/article/view/311/116
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dc.subject.proposaleducational softwareeng
dc.subject.proposalsoftware engineeringeng
dc.subject.proposaleducationeng
dc.subject.proposalcomputingeng
dc.subject.proposalskillseng
dc.subject.proposalsoftware educativospa
dc.subject.proposalingeniería de softwarespa
dc.subject.proposaleducaciónspa
dc.subject.proposalinformáticaspa
dc.subject.proposalcompetenciasspa


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