Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.advisorOrtega Hurtado, Francisco Fernando
dc.contributor.authorHerrera Vargas, Kevin Andres
dc.date.accessioned2021-12-22T18:18:13Z
dc.date.available2021-12-22T18:18:13Z
dc.date.issued2021-04-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10654/39691
dc.description.abstractCon el pasar del tiempo en este año 2021 en donde hemos vivido una pandemia que lleva ya más de un año y sigue afectando a las personas. La crisis del COVID19 ha tenido, entre sus múltiples interrupciones, una muy crítica en las familias y los sistemas educativos. El bloqueo de impuestos generado por los Gobiernos ha provocado una digitalización forzada de la enseñanza en todos los niveles en Estados Unidos y Europa en donde muchas personas no tenían el sustento o los medios para atender constantemente estos servicios si no había un flujo de ingresos diario ya que la economía estaba parada por los Gobiernos. ( Iivari et al., 2020 ). Para afrontar este problema la mayoría de empresas y entidades educativas decidieron tomar la decisión de confinar a la población e introducir el teletrabajo siempre que sea posible, y de trasladar la formación académica a las plataformas online durante un período prolongado, ha significado depender exclusivamente de los recursos digitales para la educación en todos los niveles de enseñanza y aprendizaje. A su vez, esto ha revelado las deficiencias del modelo educativo implantado en cada país, así como la desigualdad de recursos en cuanto a dispositivos, conectividad, y la sobrecarga laboral resultante para familias y docentes en su intento de asegurar la continuidad del curso académico por medios telemáticos ( Ferguson, 2020 ; Schulze, 2020 ). Claramente en Latinoamérica los medios digitales no son presentes en la gran mayoría de los pueblos y ciudades lejanas por ello el Gobierno está generando programas en donde puedan vacunar a la gran mayoría de profesores para que se vuelva a asegurar una educación presencial a los que no tiene el acceso pero se debe tener la certeza de que el regreso a las aulas estará mediado por las medidas de higiene necesarias para controlar la infección esto implica que la desigualdad digital en el hogar será un tema clave en la planificación educativa a todos los niveles. En este sentido, se realizó este trabajo de investigación desde un punto de vista académico, tratando de recopilar información y artículos de temas relacionados con el uso de factores de desarrollo e influencias para mejorar una productividad de dichas habilidades, teniendo en cuenta la rapidez, la forma en la que aprenden y los instrumentos que utilizan para mejorar la eficiencia del aprendizaje para así medirlo y tener datos que sean suficientes para tomar decisiones que mejoren el desempeño cognitivo de los estudiantes.spa
dc.description.tableofcontentsTabla de contenido 1. Introducción 2. Marco teórico 2.1 Desigualdad Social y su influencia dentro del sistema educativo 2.2 Formas De Aprendizaje 2.2.1 Vodcast, Podcast, Web Radio 2.2.2 Uso de la IA Para Analizar Datos 2.2.3 Tecnologías de la información y comunicación (TIC) 3. Educación del Carácter 4. Aceptación de tecnología y análisis de aprendizaje (LA) 5. El aprendizaje de los jóvenes con medios digitales fuera de la escuela 5.1. Presencia de los medios Digitales en la escuela 5.2. Estrategias de aprendizaje por medios Digitales 6. Conclusiones 7. Bibliografíaspa
dc.format.mimetypeapplicaction/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLa transformación digital como nuevos procesos educativos en la educación escolarspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.subject.lembTECNOLOGIA DE LA INFORMACIONspa
dc.subject.lembTRABAJO EN CASAspa
dc.type.localTesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregradospa
dc.description.abstractenglishWith the passing of time in this year 2021 where we have lived a pandemic that has been going on for more than a year and continues to affect people. The COVID19 crisis has had, among its multiple interruptions, a very critical one in families and educational systems. The tax blockage generated by the governments has caused a forced digitization of education at all levels in the United States and Europe where many people did not have the livelihood or the means to constantly attend these services if there was no daily income flow already that the economy was stopped by the governments. (Iivari et al., 2020). To address this problem, most companies and educational entities decided to make the decision to confine the population and introduce teleworking whenever possible, and to transfer academic training to online platforms for a long period of time, has meant relying exclusively on the digital resources for education at all levels of teaching and learning. In turn, this has revealed the deficiencies of the educational model implemented in each country, as well as the inequality of resources in terms of devices, connectivity, and the resulting work overload for families and teachers in their attempt to ensure the continuity of the academic year by telematic media (Ferguson, 2020; Schulze, 2020). Clearly, in Latin America, digital media are not present in the vast majority of distant towns and cities, so the Government is creating programs where the vast majority of teachers can be vaccinated so that face-to-face education can be reassured for those who do not have it. access, but it must be certain that the return to the classroom will be mediated by the hygiene measures necessary to control the infection, this implies that digital inequality at home will be a key issue in educational planning at all levels. In this sense, this research work was carried out from an academic point of view, trying to compile information and articles on topics related to the use of development factors and influences to improve the productivity of said skills, taking into account the speed, the the way in which they learn and the instruments they use to improve the efficiency of learning in order to measure it and have data that is sufficient to make decisions that improve the cognitive performance of students.spa
dc.title.translatedDigital transformation as new educational processes in school educationspa
dc.subject.keywordseducationspa
dc.subject.keywordsstudentsspa
dc.subject.keywordsLearningspa
dc.publisher.programAdministración de Empresasspa
dc.creator.degreenameAdministrador de Empresasspa
dc.description.degreelevelPregradospa
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias Económicasspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisspa
dc.rights.creativecommonsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalspa
dc.relation.referencesArévalo, D. & Padilla, C. (2015). Implementación de tecnologías de información y administración del conocimiento en empresas consultoras. Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. 1-32.spa
dc.relation.referencesBarnad Chester (1966), The functions of executives, Harvard University Press, U.K. Bartolomé, Antonio. 1995. “Preparando para un nuevo modo de conocer”. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, No. 4: 1-12.spa
dc.relation.referencesBueno Carmen (2003), “Relaciones de confianza en la cadena de abastecimiento de la industria automotriz”, Carmen Bueno y Ma. Josefa Santos (Coord.), Nuevas tecnologías y cultura, Ed. Anthropos y Universidad Iberoamericana, España, pp. 117-148.spa
dc.relation.referencesDelicado, A., & Alves, N. A. (2010). Children, Internet cultures and online social networks. In S. Octobre, & R. Sirota (Dir.), Actes du colloque enfance et cultures: Regards des sciences humaines et sociales (pp. 1-12). https://bit.ly/2PbvKktspa
dc.relation.referencesLivingstone, S., & Sefton-Green, J. (2016). The class: Living and learning in the digital age. New York: New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9781479884575.001.0001spa
dc.relation.referencesGonnet, J. (2007). Educação para os media: As controvérsias fecundas. Porto: Porto Editora. Livingstone, S., & Sefton-Green, J. (2016). The class: Living and learning in the digital age. New York: New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9781479884575.001.0001spa
dc.relation.referencesJonnaert, P., Barrette, J., Masciotra, D., & Yaya, M. (2006). Revisiting the concept of competence as an organizing principle for programs of study: From competence to competent action. Montréal: ORÉ/UQAM. https://bit.ly/2PbqM7ospa
dc.relation.referencesSarmento, M.J. (2011). A reinvenção do ofício de criança e de aluno. Atos de Pesquisa em Educação, 6(3), 581-602. https://goo.gl/qfqqtespa
dc.relation.referencesPerrenoud, P. (1999). Construire des compétences, est-ce tourner le dos aux savoirs? Pédagogie collégiale, 12(3), 14-17. https://bit.ly/2Peeqv8spa
dc.relation.referencesErstad, O., & Sefton-Green, J. (2013). Digital disconect? The ‘digital learner’ and the school. In O. Erstad, & J. Sefton-Green (Eds.), Identity, community, and learning lives in the digital age (pp. 87-104). New York: Cambridge University Press. https://doi.org/10.3726/978-1-4539-1019-1spa
dc.relation.referencesGee, J.P. (2004). Situated language and learning: A critique of traditional schooling. New York & London: Routledge.spa
dc.relation.referencesBarret, E. (1992). Sociomedia: An introduction. In E. Barret (Ed.), Sociomedia – multimedia, hypermedia, and the social construction of knowledge (pp. 1-10). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.spa
dc.relation.referencesJenkins, H., Purushotma, R., Weigel, M., Clinton, K., & Robison, A.J. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Cambridge, MA: The MIT Press. https://goo.gl/MXE4EXspa
dc.relation.referencesScolari, C.A. (2018). Informal learning strategies. In C.A. Scolari (Ed.), Teens, media and collaborative cultures – Exploiting teens’ transmedia skills in the classroom (pp. 78-85). Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. https://bit.ly/2vMXPGXspa
dc.relation.referencesGreenhow, C., & Lewin, C. (2016). Social media and education: reconceptualizing the boundaries of formal and informal learning.spa
dc.relation.referencesBuckingham, D. (2005). Schooling the digital generation. Popular culture, new media and the future of education. London: Institute of Education.spa
dc.relation.referencesPereira, S, Pinto, M., & Madureira, E.J. (2014). Media education guidance for preschool education, basic education and secondary education. Lisboa: DGE/ME. https://bit.ly/2MsFf0mspa
dc.relation.referencesPereira, S., Pereira, L., & Melro, A. (2015a). The Portuguese programme one laptop per child: Political, educational and social impact. In Sspa
dc.relation.referencesGiménez-Gualdo, A.M., Arnaiz-Sánchez, P., Cerezo-Ramírez, F. & Prodócimo, E. (2018). Teachers’ and students’ perception about cyberbullying. Intervention and coping strategies in primary and secondary Education. Comunicar, 56, 29-38. https://doi.org/10.3916/C56-2018-03spa
dc.relation.referencesCastaño, M. (2012). Innovación y Política Tecnológica. Cuadernos de Gestión, 59 - 72. DEAN, J. & BOWEN, D. (1994). “Managing theory and total quality: improving research and practice through theory development”, Academy of Management Review, Vol.19 (3), pp.392-418.spa
dc.relation.referencesLi C J,Liu G P. (2018). “Data-driven consensus for non-linear networked multi-agent systems with switching topology and time-varying delays.” Iet Control Theory & Applications, 12(12):1773-1779.spa
dc.relation.referencesLu J , Feng L , Yang J , et al. Artificial agent: The fusion of artificial intelligence and a mobile agent for energy-efficient traffic control in wireless sensor networks[J]. Future generation computer systems, 2019, 95(JUN.):45-51.spa
dc.relation.referencesZhi Z , Fang L I . RESEARCH ON THE WATER POLLUTION MONITORING AND RAPID DECISION-MAKING SYSTEM BASED ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE AGENT. Journal of Environmental Protection and Ecology, 2019, 20(3):1565-1573.spa
dc.relation.referencesDignum, Virginia. Ethics in artificial intelligence: introduction to the special issue. Ethics and Information Technology, 2018, 20(1):1-3.spa
dc.relation.referencesN. Olitsky and S. Cosgrove, "The better blend? Flipping the principles of microeconomics classroom", International Review of Economics Education, vol. 21, pp. 1-11, 2016. Available: 10.1016/j.iree.2015.10.004.spa
dc.relation.referencesSahin, A., Cavlazoglu, B., & Zeytuncu, Y. E., "Flipping a College Calculus Course: A Case Study", Journal Of Educational Technology & Society, 18(3), 142152, 2015.spa
dc.relation.referencesF. Tchakounté, C. Amadou, A. Abba Ari and D. Fotsa Mbogne, "A smart contract logic to reduce hoax propagation across social media", Journal of King Saud University - Computer and Information Sciences, 2020. Available: 10.1016/j.jksuci.2020.09.001.spa
dc.relation.referencesYuliana et al (2021). Computational Thinking Lesson in Improving Digital Literacy of Rural Area Children via CS Unplugged. Journal of Physics: Conference Series. p. 1-9.spa
dc.relation.referencesIivari et al., 2020 N. Iivari, S. Sharma, L. Ventä-Olkkonen Digital transformation of everyday life – how COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care? International Journal of Information Management (2020),spa
dc.relation.referencesTrapeznikova, 2019 I. Trapeznikova Measuring income inequality. IZA World of Labor (2019)spa
dc.relation.referencesRagnedda et al., 2020 M. Ragnedda, M.L. Ruiu, F. Addeo Measuring digital capital: An empirical investigation New Media & Society, 22 (5) (2020), pp. 793-816,spa
dc.relation.referencesAzzolini and Schizzerotto, 2017 D. Azzolini, A. Schizzerotto The second digital divide in Europe. A cross- national study on students' digital reading and navigation skills Research institute for the evaluation of public policies (No. 2017–02; FBK-IRVAPP working paper series) (2017spa
dc.relation.referencesLutz, 2019 C. Lutz Digital inequalities in the age of artificial intelligence and big data Human Behavior and Emerging Technologies, 1 (2) (2019), pp. 141-148,spa
dc.relation.referencesFacer and Furlong, 2001 K. Facer, R. Furlong Beyond the myth of the “cyberkid”: Young people at the margins of the information revolution Journal of Youth Studies, 4 (4) (2001), pp. 451-469,spa
dc.relation.referencesOECD Students, computers and learning: Making the connection OECD Publishing (2015),spa
dc.relation.referencesJ. Meneses, J.M. Mominó The information society putting digital literacy in practice: How schools contribute to digital inclusion in the network society The Information Society, 26 (3) (2010), pp. 197-208,spa
dc.relation.referencesHatlevik and Christophersen, 2013 O.E. Hatlevik, K.A. Christophersen Digital competence at the beginning of upper secondary school: Identifying factors explaining digital inclusion Computers & Education, 63 (2013), pp. 240-247,spa
dc.relation.referencesWarschauer et al., 2010 M. Warschauer, T. Matuchniak, N. Pinkard, V. Gadsden New technology and digital worlds: Analyzing evidence of equity in access, use, and outcomes Review of Research in Education, 34 (2010), pp. 179-225,spa
dc.relation.referencesGonzález-Betancor et al., 2021. Sara M.González-BetancoraAlexis J.López-PuigbM. Eugenia Cardenal. “Digital inequality at home. The school as compensatory agent”, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, 28 de julio 2021, Volumen 168spa
dc.relation.referencesSiemens, G., & Baker, R. S. (2012). Learning analytics and educational data mining: Towards communication and collaboration. In proceedings of the 2nd international conference on learning analytics and knowledge (pp. 252–254). ACM.spa
dc.relation.referencesBond, M., Zawacki-Richter, O., & Nichols, M. (2019). Revisiting five decades of educational technology research: A content and authorship analysis of the British Journal of educational technology. British Journal of Educational Technology, 50(1), 12–63. https://doi-org.ezproxy.umng.edu.co/10.1111/bjet.12730.spa
dc.subject.proposalAprendizajespa
dc.subject.proposalEducaciónspa
dc.subject.proposalEstudiantesspa
dc.description.abstractotherAvec le temps qui passe en cette année 2021 où nous avons vécu une pandémie qui dure depuis plus d'un an et continue d'affecter les gens. La crise du COVID19 a connu, parmi ses multiples interruptions, une très critique dans les familles et les systèmes éducatifs. Le blocage fiscal généré par les gouvernements a provoqué une numérisation forcée de l'éducation à tous les niveaux aux États-Unis et en Europe où de nombreuses personnes n'avaient pas les moyens de subsistance ou les moyens d'assister en permanence à ces services s'il n'y avait pas de flux de revenus quotidiens déjà que l'économie a été arrêté par les gouvernements. (Iivari et al., 2020). Pour faire face à ce problème, la plupart des entreprises et des entités éducatives ont décidé de prendre la décision de confiner la population et d'introduire le télétravail chaque fois que possible, et de transférer la formation académique sur des plateformes en ligne pendant une longue période, a signifié s'appuyer exclusivement sur les ressources numériques pour l'éducation. à tous les niveaux d'enseignement et d'apprentissage. Cela a révélé à son tour les carences du modèle éducatif mis en œuvre dans chaque pays, ainsi que l'inégalité des ressources en termes d'appareils, de connectivité et la surcharge de travail qui en résulte pour les familles et les enseignants dans leur tentative d'assurer la continuité du parcours scolaire. année par les médias télématiques (Ferguson, 2020 ; Schulze, 2020). De toute évidence, en Amérique latine, les médias numériques ne sont pas présents dans la grande majorité des villes éloignées, de sorte que le gouvernement crée des programmes où la grande majorité des enseignants peuvent être vaccinés afin que l'éducation en face-à-face puisse être rassurée pour ceux qui n'y ont pas accès, mais il faut être certain que le retour en classe sera médié par les mesures d'hygiène nécessaires pour contrôler l'infection, cela implique que l'inégalité numérique à la maison sera un enjeu clé dans la planification de l'éducation à tous les niveaux. En ce sens, ce travail de recherche a été réalisé d'un point de vue académique, en essayant de collecter des informations et des articles sur des sujets liés à l'utilisation de facteurs et d'influences de développement pour améliorer la productivité desdites compétences, en tenant compte de la vitesse, de la la manière dont ils apprennent et les instruments qu'ils utilisent pour améliorer l'efficacité de l'apprentissage afin de le mesurer et de disposer de données suffisantes pour prendre des décisions qui améliorent les performances cognitives des élèves.spa
dc.publisher.grantorUniversidad Militar Nueva Granadaspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f*
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionspa
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Militar Nueva Granadspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad Militar Nueva Granadaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.unimilitar.edu.cospa
dc.rights.localAcceso abiertospa
dc.coverage.sedeCalle 100spa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Archivos en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/