Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/5015
Title: Aporte de la cibernética de segundo orden como estrategia pedagógica en la educación universitaria
Author: Santiago Lozano, Pastor Alexander
Date: 2010
Site: Bogotá
Abstract: El principal objetivo de este ensayo es revisar desde la teoría sistémica si la cibernética de segundo orden proporciona algún aporte pedagógico en la educación universitaria formativa y formadora. Teniendo en cuenta que los principales elementos de la cibernética de segundo orden son la regulación y la información, intenta abordar la educación universitaria desde estos conceptos, traducidos a enfoques pedagógicos y métodos evaluativos y didácticos que facilitan al docente su acción formadora y al estudiante la acción formativa, generando así una corresponsabilidad en el proceso de aprendizaje.
Abstract: The main objective of this essay is to review from the systemic theory if the second-order cybernetics provides a pedagogical contribution in the university formative and forming education. Bearing in mind that the main elements of second-order cybernetics are regulation and information, is intended to address university education from these concepts, translated into teaching approaches, assessment methods and didactical methods that will facilitate the training activity to teachers and the action trainer to students, routing them to generate a shared responsibility in learning process.
Keywords LEMB: CIBERNETICA - ENSEÑANZA
EDUCACION SUPERIOR
Appears in Collections:Docencia Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SantiagoLozanoPastorAlexander2010.pdf381.3 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.