Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/6353
Title: La academia y la pedagogía de la praxis como espacios para el desarrollo de las libertades y el ejercicio de los derechos
Title in english: The academy and the education of the praxis as areas for development of freedoms and exercise of rights
Author: Quintero Rodríguez, Paola Andrea
Date: 27-Jun-2015
Site: Calle 100
Abstract: El presente trabajo tiene como objetivo plantear algunos principios básicos, para el futuro diseño y desarrollo de una estrategia educativa, denominada la “pedagogía de la praxis”, la cual tendría como escenario posible el espacio de la academia. De esta manera, se presenta un marco de análisis sobre los conceptos de libertad y derechos sociales, como fundamento en la formación de una ciudadanía activa y presente en el contexto, tanto de los Estados contemporáneos, como de países como el nuestro, atravesado por condiciones de desigualdad, de exclusión, de pobreza y de violencia. La justicia, la equidad, el bienestar y la calidad de vida se constituyen en categorías fundamentales para las bases, sobre las cuales, dicha estrategia pedagógica de la praxis, se pondría en marcha, razón por la cual se reflexiona sobre ellas, en procura de lograr un ejercicio ciudadano propositivo, en la perspectiva de hacer realidad el ejercicio de los derechos sociales.
Abstract: The present work aims to raise some basic principles for future design and development of an educational strategy, called the "pedagogy of praxis", which would have the space of the Academy as a possible scenario. In this way, is a framework of analysis on the concepts of freedom and social rights, as a basis in the formation of a citizenry that is active and present in the context, both the contemporary States, countries such as ours, crossed by conditions of inequality, exclusion, poverty and violence. Justice, equity, welfare and quality of life are fundamental categories for the foundations, on which, the pedagogical praxis strategy, this will engage, reason by which reflects on them, in order to achieve an exercise proactive citizen, in the perspective of realizing the exercise of social rights.
Keywords LEMB: PEDAGOGIA CRITICA
DERECHOS - ENSEÑANZA
Appears in Collections:Docencia Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PAOLA ANDRA QUINTERO ENSAYO- DEFINITIVO.pdf490.83 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.