Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/6682
Title: Aproximación a las competencias ciudadanas desde una pedagogía crítica en la IED Reino de Holanda de la localidad Rafael Uribe Uribe
Title in english: Approach to the citizens from a critical pedagogy at the IED Reino de Holanda in the town Rafael Uribe Uribe
Author: Moreno Orjuela, Daniel Alberto
Date: 27-Aug-2015
Site: Calle 100
Abstract: El trabajo de investigación, “Aproximación a las competencias ciudadanas desde una pedagogía crítica en la IED Reino de Holanda de la localidad Rafael Uribe Uribe” busca realizar una interpretación de este término establecido por parte del MEN, para poder ofrecer una perspectiva que de posibles respuestas a la crisis del clima escolar y convivencia pacífica desde la pedagogía crítica. Mediante un estudio de caso, se realizó un acercamiento a las percepciones de los docentes, así como a las realidades y subjetividades de los estudiantes del colegio distrital Reino de Holanda de la localidad Rafael Uribe Uribe de Bogotá. Para dicho propósito se aplicaron cuestionarios cualitativos a los docentes de grados decimo y once de la institución y se recogió los relatos de vida de un grupo de estudiantes de estos cursos para poder desarrollar un análisis crítico de las presentes condiciones de operatividad de las competencias ciudadanas en las instituciones educativas del país.
Abstract: The research, “Approach to citizenship skills from a critical pedagogy at the Reino de Holanda School in Rafael Uribe Uribe locality” seeks to accomplish an interpretation of this word established by the MEN, to offer a perspective of possible responses to the crisis of school climate and peaceful coexistence from a critical perspective. By means of a case study, an approach to the perceptions of teachers, as well as the realities and subjectivities of students from District School “Reino de Holanda” in the locality of Rafael Uribe Uribe of Bogotá City was performed. For this purpose qualitative questionnaires were applied to teachers in tenth grade and eleven of the institution and life stories of a group of students of these courses were collected to develop a critical analysis of the present conditions of efficiency of competencies in educational institutions.
Keywords LEMB: PEDAGOGIA CRITICA
EDUCACION CIVICA - COLOMBIA
PARTICIPACION CIUDADANA - COLOMBIA
Appears in Collections:Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis de grado Daniel Moreno (final).pdf1.69 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.