• español
    • English
  • Navegar
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   RI UMNG Home
  • 6. Especializaciones
  • Facultad de Educación
  • Docencia Universitaria
  • View Item
  •   RI UMNG Home
  • 6. Especializaciones
  • Facultad de Educación
  • Docencia Universitaria
  • View Item
 
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Síndrome de Burnout en los Profesores de Educación Superior en Colombia

Burnout Syndrome in Teachers of Higher Education in Colombia

Thumbnail
QRCode
Compartir este ítem
View/Open
ENSAYO SINDROME DE BURNOUT.pdf (284.9Kb)

Citación

       
Date
2015-09-25
Author
Poveda Barriga, Sonia Marcela
Obtained degree
Especialista en Docencia Universitaria
Publisher
Universidad Militar Nueva Granada
Key words
; sindrome de burnout; agotamiento profesional
Metadata
Show full item record
Documents PDF
Abstract
El síndrome de Burnout o síndrome del trabajador quemado, afecta a un sin número de profesionales, especialmente profesores y trabajadores del área de la salud. Se caracteriza por presentar tres síntomas marcados: Agotamiento, despersonalización e ineficacia. Se debe a varias causas, principalmente a estrés y monotonía laboral. Actualmente el padecimiento de la enfermedad obedece a varios factores como el social, político y personal. Se deben plantear estrategias que permitan evitar el sufrimiento de la enfermedad y poder conducir al profesional a un desempeño óptimo y productivo de su actividad. La finalidad de este escrito es poder determinar las causas y posibles complicaciones del síndrome, una vez identificadas poder tomar medidas preventivas al padecimiento de la enfermedad, especialmente en los docentes universitarios, los cuales están más expuestos a sufrirlo.
The Burnout’s syndrome or the burned worker syndrome, affects to an important number of professionals, especially to educators and to workers from the health care field. Its core characteristics are three important symptoms: Exhaustion, depersonalization, and inefficiency. Its origin is due to several sources, mainly due to stress and monotony at the labour environment. Currently, the illness happened due to several sources, such us social, political and personal issues. There are several strategies that must be placed to avoid this syndrome, and that would allow to the professional to perform his or her duties at the top level from the productive perspective in his field. The goal of this statement is to allow to find out the sources and potential complications that the syndrome could lead to; once the sources of the syndrome are found out, can take actions to prevent the illness, especially to the university professors, who are expose to suffer it.
URI
http://hdl.handle.net/10654/6850
Collections
  • Docencia Universitaria [551]

Browse

All of RI UMNGCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
Estadísticas GTMVer Estadísticas GTM

Universidad Militar Nueva Granada

Institución Universitaria - Vigilada MinEducación - Decreto 1075 del 26 de mayo de 2015
Acreditación institucional de alta calidad de la educación superior, por seis años, mediante la resolución 10683 del 16 de julio de 2015
Linea de Atención: +57 (1) 650 0000
Información General: atencionalciudadano@unimilitar.edu.co
Notificaciones Judiciales:juridica@unimilitar.edu.co
NIT: 800.225.340 - 8
Dirección: Carrera 11 # 101 - 80 | Bogotá - Colombia
Sede Campus: Kilómetro 2 vía Cajicá - Zipaquirá
DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Infotegra S.A.S
Contact Us | Send Feedback