Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/6961
Title: Importancia de la Institucionalizacion de la Bioética en la Educación Superior Colombiana "Aprender a Desaprender para Reaprender"
Title in english: Importance of the Institutionalization of the bioethics in the Colombian higher education "Learning to unlearn to relearn"
Author: Torres Sánchez, Gabriel Chesed
Date: 25-Sep-2015
Site: Calle 100
Abstract: El presente ensayo pretende mostrar la importancia que tiene la Bioética en la Educación Superior Colombiana, con el objeto de poder vislumbrar su inmenso campo de acción el cual busca ayudar a formar estudiantes, profesionales y futuros profesionales con bases axiológicas robustas encaminadas a un desarrollo integral e interdisciplinar que la educación del siglo XXI demanda, que dé como resultado mitigar los altos índices de intolerancia que hay en nuestro país siendo este un flagelo que ha caracterizado a la sociedad Colombiana a lo largo de su historia, repercutiendo en los altos índices de violencia con lo cual se hace necesario proponer caminos de dialogo y consensos en donde encontramos que la verdad no es tuya ni mía sino que todos podemos ser constructores de conocimiento, el cual este encaminado en los principios morales y éticos en defensa de la vida y la dignidad humana al igual que la solidaridad y el bienestar social en donde podamos encontrar en la Bioética el puente que une a las Ciencia con las humanidades, y donde dicho puente está construido con unas bases pedagógicas encaminadas al “Aprender a Desaprender para Reaprender” muchos de los conceptos, creencias, costumbres y pensamientos que no son propicios para los Colombianos si se quiere en verdad cambiar nuestra identidad de intolerancia y construir una mejor sociedad en donde tanto el Estado Colombiano como la Educación Superior tiene una gran y ardua pero maravillosa tarea que dé como resultado una mejor calidad de vida para todos los colombianos.
Abstract: The present essay intends to show the importance that has the bioethics in the Colombian higher education, in order to be able to glimpse his immense field of action which seeks to help train students, professionals and future professionals with robust axiological bases aimed at a comprehensive and interdisciplinary development of XXIst century education demands, to give as a result mitigate the high rates of intolerance that exist in our country and this is a scourge that has characterized to the Columbian society throughout its history, which has impacted on the high rates of violence where it is necessary to propose ways of dialogue and consensus where we find that the truth is not yours nor mine but it all can be builders of knowledge which this heading in the moral and ethical principles in defense of life and human dignity as well as solidarity and social well-being where you can find in bioethics the bridge that unites science with the humanites, and where said bridge is buit whit a pedagogical basis aimed at the "learn to unlearn to relearn" many of the concepts, beliefs, customs and thoughts that are not conducive to Colombians if you want to really change our identity of intolerance and build a better society where both the Colombian Government and higher education have a great and arduous but wonderful job giving result in a better quality of life for Colombians.
Keywords LEMB: BIOETICA - ENSEÑANZA
EDUCACION SUPERIOR
Appears in Collections:Docencia Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ensayo de Especializacion Gabriel Chesed..pdf500.25 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.