Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/7130
Title: La discapacidad en la educación superior: una oportunidad para mejorar la calidad de vida
Title in english: Disability in college: an opportunity to improve living standard
Author: Bojacá Bonilla, Vivian Andrea
Date: 26-Sep-2015
Site: Calle 100
Abstract: Este artículo, permite conocer la discapacidad desde los aspectos clínicos, políticos (derechos y leyes establecidos para esta población), sociales y educativos; se realizó una búsqueda a nivel Latinoamérica y Colombia, de investigaciones llevadas a cabo sobre programas creados para la inclusión educativa y laboral de las personas en condición de discapacidad; además, se puede evidenciar, que muchas veces lo planteado por estas instituciones no permite una adecuada inclusión y por lo tanto muchos deciden desertar. En las políticas planteadas por los diferentes organismos nacionales e internacionales, se proyectan ideas en defensa de los derechos de estas personas, pero como la sociedad no está enseñada al manejo de estas leyes, no se hacen explícitas. A nivel de la educación superior, aunque se han planteado programas y lineamientos, muy pocas instituciones deciden hacer procesos de inclusión debido a los cambios estructurales, curriculares y los requerimientos docentes para este tipo de población.
Abstract: This article, it allows to know the disability from the clinical, political aspects (rights and laws established for these population), social and to educational level; a search realized to level Latin America and Colombia of investigations carried out on programs created for the educational and labor incorporation of the persons in condition of disability; in addition, it is possible to demonstrate that often the raised for these institutions does not allow a suitable incorporation and therefore many decide to desert. In the policies raised by the different national and international organisms, ideas are projected in defense of the rights of these persons, but as the company it is not taught to the managing of these laws, they do not become explicit. To level of the top education, though programs and limits have appeared, very few institutions decide to do processes of incorporation due to the structural changes, curriculum and the educational requirements that are needed for this type of population.
Keywords LEMB: EDUCACION INCLUSIVA
PERSONAS CON DISCAPACIDADES
Appears in Collections:Docencia Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
proyecto final.pdf388.59 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.