Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10654/7350
Title: La innovación abierta: una estrategia para potenciar la capacidad competitiva de las empresas en Colombia
Title in english: Open innovation: a strategy to enhance the competitiveness of companies in Colombia
Author: Herrán Enciso, Margarita Maria
Date: 2-Dec-2015
Site: Campus UMNG
Abstract: Colombia es un país con un alto potencial para el desarrollo económico y se proyecta a futuro como un importante centro de desarrollo industrial y empresarial, lamentablemente, el estilo tradicional de direccionamiento de los actuales líderes de las empresas empañan la amplia gama de posibilidades de innovación para el crecimiento que ofrece hoy en día el paradigma de la innovación abierta. La innovación abierta para Colombia, puede representar una solución viable al problema que la innovación cerrada presenta en términos de costos, del entendimiento del cambio del paisaje económico, y de la obtención de la información certera en el menor tiempo posible, y que limita el crecimiento de la industria y en general de país. Muchas empresas en Colombia, desaprovechan la fuente de información externa disponible para la innovación, diferente a empresas del mundo desarrollado quienes han evolucionado su proceso de pensamiento y han interiorizado la colaboración entre empresas y diferentes fuentes de conocimiento, como una fuerte ventaja competitiva, pero hay esperanza, pues hay un brote de conciencia innovadora que nace desde Colciencias y algunas universidades y centros de investigación en el país, y que buscan cambiar el pensamiento tradicional de las empresas demostrando y dando a conocer que donde se ha implementado la innovación abierta ya está dando frutos.
Abstract: Colombia is a country with high potential for economic development and future plans as an important center of industrial and business development, unfortunately, the traditional style of addressing current business leaders tarnish the wide range of possibilities for innovation growth that today provides the paradigm of open innovation. Open innovation for Colombia, may represent a viable solution to the problem that the closed innovation presented in terms of costs, the understanding of the change in the economic landscape, and obtaining accurate information as quickly as possible, and that limits growth industry and country in general. Many companies in Colombia, wasted the external information available for innovation, different from companies in the developed world who have evolved their thinking process and have internalized the collaboration between companies and different sources of knowledge, as a strong competitive advantage, but there hope, because there is an outbreak of innovative awareness that comes from Colciencias and some universities and research centers in the country, and seeking to change the traditional thinking of the companies showing and revealing that which has been implemented open innovation is already paying fruit.
Keywords LEMB: INNOVACION EMPRESARIAL
COMPETITIVIDAD
Appears in Collections:Alta Gerencia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HerranEncisoMargaritaMaria2015.pdf408.4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.